piątek, 30 września 2011

Tiropsomo na dobry początek

W Grecji byłam jakieś 13 lat temu, ale ciągle pamiętam smak bułeczek podawanych na ciepło. Na szczęście udało mi się odnaleźć na nie przepis tu
 Tiropsomo na bardzo dobry początek  :)

Przepis na cztery duże ślimaki:

300 g mąki pszennej
20 g świeżych drożdży
5 łyżek ciepłej wody
1 łyżka cukru lub miodu (ja dodałam miód szałwiowy)

1 łyżeczka soli
4 łyżki oliwy
120 ml ciepłego mleka
roztopione masło do posmarowania ślimaków
270 g sera feta (ewentualnie Lazur bądź Gorgonzola)
1 żółtko wymieszane z 1 łyżeczką wody do posmarowania
2 łyżki sezamu do posypania bułek




















Połączyć mąkę, sól i drożdże wymieszane z ciepłą wodą. Dodać miód/cukier, oliwę, mleko. Zagnieść na gładkie ciasto.
Przykryć folią spożywczą i odstawić do wyrastania na ok. 1-1,5 godziny.
Ciasto podzielić na 4 kawałki. Każdy rozwałkować na prostokąt szerokości mniej więcej 6 cm. Na środku położyć rozgniecioną fetę (bądź Lazur) i lekko rozsmarować, zostawiając kilkumilimetrowy brzeg. Zlepić dokładnie brzegi, tworząc długi wałek. Wałek zwinąć na kształt ślimaka. Posmarować masłem, przykryć ściereczką i odstawić do wyrastania na 40 minut.
Dodam, że jedną bułeczkę nafaszerowałam serem Lazur i wyszła równie pyszna - także dla tych, którym przeszkadza słoność fety, polecam Lazur jako zamiennik.
Piekarnik nagrzać do 200 st. C.
Wyrośnięte ślimaki posmarować żółtkiem wymieszanym z wodą, posypać sezamem i piec 30-35 minut, aż się zezłocą. Smacznego!!


3 komentarze:

  1. PIERWSZA!!!!!!!!!!!! Ehhh czekałam na taki prezent od CIEBIE!!!! JOSZKA, JOSZKA DAWAJ DAWAJ :) Buraksy chyba jutro przetrenuję z tej radości!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. smacznie i ładnie :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. czekam na muffiny :)))))

    OdpowiedzUsuń